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MoD raises objections over Rafale’s lifecycle cost
Chandan Nandy and Chethan Kumar, Bangalore, March 5, 2012, DHNS: Date by which contract could be signed may be pushed back
Less than two months after the Indian Air Force (IAF) chose the French Rafale fighter jet for its medium multi-role combat aircraft (MMRCA) project, the Ministry of Defence (MoD) has raised objections over its lifecycle cost, thereby pushing back the date by which the contract could be signed with the manufacturers, Dassault Aviation.
Top IAF sources said the two MoD members on the Contract Negotiations Committee (CNC) have questioned the low lifecycle cost that was earlier worked out in respect of the Rafale which was chosen over the Eurofighter Typhoon for the Air Force’s MMRCA programme that envisages supply from Dassault 126 aircraft for a massive $20 billion, the largest open tender military aviation deal in the world.
The sources said that the “differences” that have cropped up among the CNC members are centred around the Rafale’s lifecycle cost which the MoD representatives have declared to be far less than what it should be.
“There is no unanimity among the CNC members... and failing a unanimous decision, the Rafale acquisition could well get pushed back,” sources said. While the maintenance cost of a Saab-Gripen single engine aircraft is over $3,000 per hour, that of the far superior Rafale could be estimated to be much higher.
The MoD representatives’ assessment that a Rafale’s lifecycle cost should be higher appears to have stemmed from the defence establishment’s historical reliance on Russian aircraft. According to sources, the MoD officials on the CNC are “not satisfied” with the lower assessment of the lifecycle cost.
Bangalore, March 2 (IANS) Selection of French fighter Rafale as the multi-role medium combat aircraft (MMRCA) for the Indian Air Force (IAF) was final and the price negotiations were under way, Minister of State for Defence M.M. Pallam Raju said Friday.
'The decision to purchase Rafale is final and we are in the stage of price negotiations,' Raju told reporters on the margins of a defence expo here.
Clarifying that there were no second thoughts on the selection even as one of the contenders (BAE Systems) was ready to lower the price for its Eurofighter Typhoon, Raju said the decision on Rafale was final and price negotiations would be completed within this year.
'Only after the negotiations are completed can we say it is final. Insofar as selection is concerned, Rafale has been finalised and it stands as the final thing,' Raju said at the inaugural session of the second edition of the micro, small and medium enterprises (MSME) Defence Expo 2012.
No creo que se haya mencionado, pero Agence France Presse en Delhi ha dado cifras sobre la ventaja en precio del Rafale sobre el EF-2000: la diferencia es del 25%. El Rafale ganaba tanto en costes directos como de ciclo.
El Rafale ganaba tanto en costes directos como de ciclo.
Pero como puso Mauricio hace nada: http://www.deccanherald.com/content/232 ... fales.html Resulta que el Ministerio de Defensa indio ve pegas a los costes de ciclo de vida que les dió Dassault, lo que supondrá renegociar y retrasar aún más la firma. Vamos, que no está tan claro.
Veo extremadamente difícil que a estas alturas se diera la vuelta a la decisión del MMRCA por dos motivos muy sencillos: En primer lugar, han tenido tiempo más que de sobra para decidir que avión les interesa más, tanto operativamente como económicamente. Y en segundo lugar, sería un enorme error político del gobierno indio si se desdijera ahora, ya que le restaría credibilidad internacional y automáticamente (y muy lógicamente), empezarían las acusaciones de corrupción...
La suerte está echada y los franceses fueron más listos que los alemanes, de eso no cabe duda.
espin escribió:Veo extremadamente difícil que a estas alturas se diera la vuelta a la decisión del MMRCA por dos motivos muy sencillos: En primer lugar, han tenido tiempo más que de sobra para decidir que avión les interesa más, tanto operativamente como económicamente. Y en segundo lugar, sería un enorme error político del gobierno indio si se desdijera ahora, ya que le restaría credibilidad internacional y automáticamente (y muy lógicamente), empezarían las acusaciones de corrupción...
La suerte está echada y los franceses fueron más listos que los alemanes, de eso no cabe duda.
Saludos.
Es India. El país que se tomó 18 años deshojando la margarita con el tema del nuevo entrenador avanzado/LIFT mientras estrellaban como 300 MiG-21. Que se echen para atrás sería en realidad tan folklórico.
No, no me lo creo. Lo digo nada más para tener a Vet de puntillas...
Imperialista entregado a las Fuerzas Capitalistas del Mal
no te preocupes por el MMRCA.......in the pocket ! mira mas bien lo que pasa con el gordito. No dudes en avisarnos cuando el C enganche el cable o el B despegue en vertical con carga de combate o cuando pueda volar mas de 15 minutos sin fuga de carburante....os va a salir cara la broma.
Volver a reabrir el programa me parece, pese a las presiones sobre todo británicas inviable:
Deputy Chief of Air Staff, Air Marshal R K Sharma, defending the decision, said: “All aspects, including the technical and cost aspects, were considered before the decision was made.”
no te preocupes por el MMRCA.......in the pocket ! mira mas bien lo que pasa con el gordito. No dudes en avisarnos cuando el C enganche el cable o el B despegue en vertical con carga de combate o cuando pueda volar mas de 15 minutos sin fuga de carburante....os va a salir cara la broma.
¿Sabes que ha volado misiones de cuatro horas, verdad?
Imperialista entregado a las Fuerzas Capitalistas del Mal
Lo que me deceptiona algo con el contrato Indio de venir es que 108 de los 126 aviones vendidos serán construidos bajo licencia en India.
Consiguiente, resulta claro que este negocio no dará mucho trabajo a la cadena de producción del Rafale ; me consuelo recordando que al menos deberίa conllevar recursos financiales importantes para Dassault que le permitan proseguir sus estudios de desarollo de la mejoras fúturas del bicho, y de sus pryectos de UAV/UCAV también ...
El éxito es lo de intentar, no lo de lograr (Richard Branson)